Bb datorkunskap!

Min tid som jag haft i datorkunskapen har vart någonting nytt för mig. Det har vart någonting väldigt annorlunda, och har verkligen öppnat nya vyer i mitt tänkande. Det har påverkat mig som mitt resande över världen, fast på ett annat plan. Detta plan är internet. Internet är stort, större än man tror. Har du en fråga så finns svaret någonstans på internet. Viktig information finns också på internet, som gör det ännu viktigare att man som användare ska förstå vad det är man gör, när man registrerar sig på någon sorts sida. Du outar dig själv, kanske information, din ålder, kön, kanske en bild på dig själv? Din familj?

Jag som användare av internet, var medveten om vad det var innan datorkunskapen. Jag visste hur man gjorde när man sökte, registrerade sig, skriva på forum osv, jag var en daglig användare av internet. Men då, visste jag inte eller förstod hur stort internet är. Hur mycket det kommer påverka framtiden, och hur mycket det påverkar nutiden. Jag förstod inte då hur mycket det påverkar mitt liv, hur mycket det slukar än, fast fortfarande får en in i det sociala samhället som finns på internet. Jag kanske inte kunde tänka mig när jag var liten att jag skulle skriva någonting som påverkar min framtid på internet? Jag var inte ens medveten om vad det var, jag visste bara att jag kunde spela Little Fighters 2 via internet, som fick mig i kontakt med folk över hela världen. Jag förstod inte ens att det spelet hade tydligen gett min pappas dator ett virus, så att allt hans arbete över ett halvår, hade försvunnit. Jag visste inte ens vad virus var, jag visste inte vad keyloggers eller spyware var, jag visste inte vad jag egentligen gjorde, bakom alla eldbollar och demonlasrar som lyste upp skärmen. Det var när jag var 5 år, jag var dåtidens framtida användare, av internet.

Nu är jag 16, snart 17 år. Använder internet dagligen. Har en egen blogg, ett bankkonto på SEBs sida, ett facebook konto, en egen hotmail adress, ett medlemskonto på diskussionsforumet flashback, spelar World of Warcraft dagligen, som skapar framtidens ledare genom gillen och jag laddar ner musik någon enstaka gång i veckan. Allting jag gör, ligger på internet. Den flesta av kontakten jag har är över internet. Men bortsett från all aktivitet jag gör över internet så har jag blivit en mer klokare, och varsam användare av internet. Jag har förstått att mycket av det som finns på internet är oseriöst, och jag har fått lära mig att hantera det på olika sätt.

Jag har fått lära mig hur vi ska ta emot nya användare av internet.

Jag har fått lära mig mina rättigheter jag har, och vilka skyldigheter jag har, när jag använder internet.

Jag har fått lära mig vad internet är och hur mycket det påverkar oss alla.

Jag har blivit en större och bättre användare av internet.

Men bortsett från just internet har jag lärt mig väldigt mycket mer. Mycket som förbereder mig inför framtiden, det är inte någonting specifikt enligt min personliga åsikt, men det är fortfarande väldigt mycket som uppdaterat mig inför framtiden. Jag vet inte vad jag ska arbeta med vad jag blir stor, men vad jag vet är att internet kommer påverka mitt arbete mycket i framtiden. Jag har också fått lära mig vad en mässa är, då jag aldrig har vart på en tidigare. Det var stort, många nya idéer och program som möjligtvis kommer påverka framtiden. Som t.ex cloudspot/skolia. Det kan vara någonting som blir ”klibbigt” som nämns i boken Gnistan. Någonting som blir stort, som att jämföra Facebook med gimptalk.com. Facebook var någonting klibbigt, men är nu den stora elden som brinner. Som inte kommer slockna inom en snar framtid.

Jag har fått lära mig väldigt mycket nödvändigt. Väldigt mycket som jag kommer ta med mig i livet.

Leave a comment